HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Wednesday, September 26, 2012

Steinknapper / Stone buttons.

I helga besøkte jeg en krystallmesse. 
Der fant jeg flere nydelige krystaller, og i tillegg kom jeg over knapper av stein.

Damen som solgte de hadde et stort utvalg av steinknapper, både runde og i fri form. Artig også at knappene var laget av norsk stein.

Jeg kjøpte de seks knappene på bildet under (...det er dårlig fotolys her om dagen, så bildet ble dessverre ikke så bra...). Knappene er av grunnfjell med pyritt, jaspis, bergkrystall og de tre nederste er larvikitt.
Jeg syntes de var fine, og vil passe på litt grove strikkede og heklede gjenstander.


On Sunday I visited a large crystal and mineral fair.
In addition to several wonderful crystals, I came across some stone buttons.

The woman who sold them had a large range of stone buttons, both round and free shaped. It was also nice that all the buttons were made from Norwegian stones.

I bought the six stone buttons in the photo below (...the light is not good for photographing at the moment, so the photo isn't the best...). The buttons were made from black rock with pyrite, jasper, quartz and the three in the lower row are larvikite.
I really liked them, and I think they will look nice on knitted or crochet items.




Muligens kunne steinknapper være en ide til noe man kan lage selv? 
Man kan plukke flate, vakre steiner på stranda eller i naturen, og borre hull selv. Absolutt noe jeg kommer til å tenke på. 


I am thinking that stone buttons might be an idea for something to make at home?
Picking beautiful pebbles of suitable shapes on the beach or in nature, and drill holes in them. I will think about that.


8 comments:

Emelie said...

Ja, jag tror absolut att stenknappar skulle bli fint att göra själv! Jag tror det skulle bli jättefint med helt vanliga gråstenar, och passa ihop med virkade alster :) Hoppas vi får se vad du gör med de nya knapparna :) Ha det fint!

earthen-magic said...

...a beautiful idea!... ...xXx... ...Samantha...

Dc said...

It had never occurred to me to do stone buttons, very nice. With regard to the wine bottle felted bag, I'm not a super proficient knitter but the pattern would be good please, at least I can have a go sometime!

Kristín Hrund said...

a stone and mineral fair sounds so exciting! The buttons are soooo wonderful and would make everything you put them on even more pretty! The possibilities are endless... maby as a decoration on a crochet-pillow?

Eldbjørg said...

Veldig moro, Hilde! Samlingen min inneholder knapper av mange materialer, men ingen av stein. Jeg bruker heller ikke å nevne stein når jeg forteller om alt knapper lages av. Dette var tilføring av ny kunnskap. Takk skal du ha!
Er de tunge? Hvis du lager selv, tenk på at stoffet de brukes på må være tilsvarende kraftig. Ellers vil stoffet henge. Men hvis de brukes på puter eller annet som skal ligge i ro, spiller det jo ingen rolle.
Lykke til som "knappestøper". Jeg har tenkt å lage et innlegg om forskjellige knappemakeryrker i Syskolen på bloggen min. Lag steinknapper og du blir nevnt der!

Hilde said...

Emelie: Jeg skal vise frem hva jeg bruker steinknappene til når den tid kommer :)
Når det gjelder å lage knapper av stein tror jeg også at gråstein kunne vært kjempefint og dekorativt, det var en flott ide!
Ha det fint du også :)

Samantha: Thanks :) Yes, it is a beutiful idea, and each home made stone button would be very unique :)

Datacreata: Thanks :) And I'll get the pattern ready for you in a little while.

Kristin: Using the buttons as decorations on a crochet pillow is an excellent idea, I think that would look very pretty! Thanks :) I will keep that in mind!

Eldbjørg: Knappene er ikke så tunge, men jeg tror som du sier at de bør brukes på kraftigere stoffer og strikke-/hekleting.
Ang. knappestøping, så tar det nok en stund før jeg kommer i gang... kanskje neste sommer når man drar til stranda og sjøen og får bedre tilgang på naturlig sjøpolert stein :)

Thanks for stopping by and have a lovely and peaceful weekend you all :)

Annuk said...

They are wonderful, Hilde!
They would look great as focal pieces for jewelry too! :)

Hilde said...

Yes, they certainly would, Anna. Great idea :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...